63 (1311)

بسم الله الرحمن الرحیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سما گروه : برق و الکترونیک کارآموزی دوره کاردانی محل کارآموزی : مرکزمخابرات مهدیه استاد کارآموزی : خانم دکتر شفیعیان کارآموز : اعظم عیدی تابستان 86 تشکر: در اینجا لازم میدانم از کلیه عزیزانی که به بنده در این دوره کارآموزی کمک نموده اند مخصوصا خانم دکتر شفیعیان استاد کارآموزی و جناب آقای عمویی سرپرست کارآموزی تشکر نمایم. فهرست : فصل اول :آشنایی کلی با مکان کار آموزی - تاریخچه مخابرات در ایران - تاریخچه تاسیس شرکت مخابرات - ارکان وتشکیلات کلی شرکت مخابرات استان تهران فصل دوم :ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کار آموز - قسمت امور مشترکین - سالن دیجیتال یا سوییچ - سالن MDF یا توزیع - سالن PCL یا دیتا - واحد ACCES - واحد XDSL - اتاق POWER یا تجهیزات - ترافیک سنجی - مدیریت - قابلیت های سرویس شبکه هوشمند وتعرفه های آن فصل سوم :آزمون آموخته ها و نتایج مراکز مخابراتی چه خدماتی را به مشترکان ارائه می دهند چگونه می توان برای اشتراک یک خط تلفن ثابت اقدام کرد دایری تلفن ثابت ویژیگی های تلفن معمولی وبی سیم توصیه های برای شماره گیری ومکالمه اصلاح ورفع خرابی تلفن17 تغییر نام و مکان (خرید وفروش تلفن ) قطع و وصل تلفن هزینه و تعرفه تلفن های ثابت چگونگی برخورد با مزاحمان تلفنی تلفن همگانی مرکز اطلاعات تلفنی 118 رزو مکالمات تلفن های بین شهری وبین الملل سرویس های مخابراتی شبکه هوشمند IN خدمات الکترونیکی مخابرات سرویس پست الکترونیکی سرویس اینترنت سرویس پیام رسان ریز مکالمات سرویس پرداخت از طریق خود پرداز سرویس پرداخت تلفنی ،SMS واینترنتی ضمائم: شرح وظایف کدهای مخابراتی اطلاعات ادارات کل مخابرات استان تهران و مراکز مربوطه فصل اول :آشنایی با مکان کلی کار آموزی Telecommunication Company of IRAN تاریخچه و سیر تحول مخابرات در کشور ایران تاریخچه و سیرتحول مخابرات در ایران ( 1236 لغایت 1385 ) مقدمه : امروزه با توجه به نقش انکار ناپذیر و حساس ارتباطات در توسعه ملی جوامع و الزاماً برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های کلان و قابل ملاحظه در این بخش وظیفه ی متولیان مخابرات کشور ، جنبه حیاتی و ملی به خود گرفته است . اهمیت اطلاعات و ایجاد حرکت جهانی برای رسیدن به اطلاعات و گذر از شکاف دیجیتالی ، کشورهای جهان سومی را برآن داشته تا تلاش خود را در سطح ملی برای مگانی شدن اطلاعات توسعه دهند . حوزه ی IT ،حوزه ی بسیارگسترده ای ست که مقوله های فنی و مهندسی مخابرات، رایانه، شبکه های اطلاع رسانی ، اینترنت،شهرها و پارک های اینترنتی و تمامی شؤون ارتباطی مخابراتی و اطلاعاتی را دربرمی گیرد.ازاین روی ، مخابرات ایران،درسال های اخیر،همپای دنیا ، گام های موثری دراین عرصه برداشته که سیاستگذاران این عرصه،کارنامه خوبی را ارائه نموده اند ، به گونه ای که تلاش بخش ارتباطات کشور نشان از یک توسعه ی قابل ملاحظه در برنامه های اول تا سوم و ادامه آن نیز در برنامه ی چهارم توسعه دارد . مخابرات در ایران همچون دیگر نقاط جهان با نصب اولین خط تلگراف در سال 1236 هجری خورشیدی یعنی چهارده سال بعد از موفقیت مورس ،بین تهران و چمن سلطانیه در نزدیکی زنجان ( اردوگاه تابستانی ناصرالدین شاه ) تحقق یافت . دو سال بعد خط تلگراف سلطانیه بهسمت زنجان و تبریز و جلفا امتداد یافت و به شبکه ی تلگرافی روسیه پیوست . توسعه ی تلگراف بسیاری از شهرها را سال به سال در نوردید، تا اینکه ایران در سال 1248 به عضویت اتحادیه بین المللی تلگراف درآمد . اداره تلگراف در سال 1255 به وزارت تلگراف ارتقاء یافت . مرحله ی دوم توسعه فناوری مخابرات با نصب تلفن آغاز می شود . اگر چه اولین خط تلفن در حدود دوازده سال پس از اختراع آن ، یعنی سال 1269 در تهران راه اندازی شد ، اما گسترش شبکه تلفن درسرزمین پهناور ایران از سال 1320 شروع گردید . در سال 1269 بین دو ایستگاه ماشین دودی و شهــــرری ارتباط تلفنی برقرار شد ، بعد از آن بین کامــــرانیه ( شمیران ) و عمارت سلطنتی وزارت جنگ ( تهران ) و سپس مقر ییلاقی شاه ( سلطنت آباد) و عمارت سلطنتی تهران ارتباط تلفنی دایر شد ، در آبان ماه 1305 تلفن جدید برروی 2300 رشته کابل آماده بهره برداری شد ، در مرداد 1308 به موجب مصوبه ای ، رسیدگی به امور تلفن که دردست شرکتها بود ، به وزارت پست و تلگراف واگذار و نام آن وزارتخانه به وزارت پست و تلگراف و تلفن تبدیل گردید . دو سال بعد سهام شرکت های تلفن برای دولت خریداری و شرکت سهامی تلفن ایران تأسیس شد. پس از شهریور 1320 همزمان با خروج نیروهای متفقین از کشور ایران ، خطوط تلفن جدید ( کاریر) که توسط آنان در ایران تأسیس شده بود ، خریداری گردید . روند توسعه کیفی و کمی مخابرات از مرحله تلفن مغناطیسی تا مرحله سیستم خودکار به تدریج ادامه یافت و در سال 1343 استفاده از شیوه ریزموج ( مایکروویو ) در مخابرات ایران آغاز و به دنبال آن در سال 1345 اولین کارخانه مخابراتی ایران تأسیس شد . راه اندازی و بهره برداری از ایستگاه زمینی ماهواره ای شهید قندی ( اسدآباد ) همدان و استفاده از اولین کابل ارتباطی بین شهری PCM بین تهران - کرج و ایجاد مرکز آموزش مخابرات اقدامات بعدی بود . در سال 1349 مرکز تحقیقات مخابرات پایه گذاری و در سال 1350 شرکت مخابرات ایران با ساختاری جدید متولی توسعه و تجهیز شبکه ی مخابرات کشورگردیدوصنایع مخابراتی راه دور ایران نیزبه منظور تولید تجهیزات مخابراتی راه دور در همین سال شکل گرفت . با پیروزی انقلاب اسلامی ، آغاز جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران ، مانع از توسعه فراگیر شبکه مخابرات کشور شد . با این وجود از سال 1357 تا سال 1363 ، تعداد 351 هزار شماره تلفن در کشور دایر شد . 1300 روستا دارای ارتباط گردید ، 101 شهر ارتباط بین شهری یافتند و 4083 دستگاه تلفن همگانی شهری و راه دور در نقاط مختلف کشور نصب شد . اولین طرح آزمایش کابل نوری در مرکز تحقیقات مخابرات عملی شد و در سال 1364 کارخانه کابلهای مخابراتی شهید قندی یزد تأسیس و در سال 68 به بهره برداری رسید . در سال 1367 اولین کابل هم محور بین شهری از تهران به اصفهان متصل گردید . در سال 1368 اولین مرکز سوئیچینگ دیجیتال دانشگاه تهران به بهره برداری رسید و در همین سال اولین خط کابل نوری بین شهری بین تهران - کرج اجراء گردید . به دنبال این تحولات در سال 1370 بهره برداری از اولین موج گیر ماهواره ای اینمارست شروع شد . در سال 1371 موافقت اصولی برای ایجاد دانشکده علمی و کاربردی مخابرات اخذ گردید . در سال 1372 بهره برداری از اولین موج گیریهای VSAT توسط شرکت مخابرات ایران صورت گرفت . بهره برداری از مراکز SC دیجیتال در هشت شهر کشور و بهره برداری از مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی به عنوان دومین مرکز مخابراتی ایران در تهران در همین سال آغاز شد . تحولات مهم در سال 1373 عبارت بودند از توسعه شبکه تلفن تهران به یک میلیون و 945 هزار شماره منصوبه و ایجاد شبکه ی تلفن همراه در سال 1374، اساسنامه تأسیس شرکت سهامی مخابرات استانها به توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در اوایل سال 75 این شرکتها فعالیت خود را شروع کردند . در همین سال گسترش شبکه تلفن همراه در سطح 35 شهر و طراحی یک میلیون شماره تلفن همراه ، همچنین اتصال 90 شهر کشور به شبکه ارتباطات داده ها ( دیتا) و توسعه شبکه VSAT به میزان 70 درصد صورت گرفت ، همچنین در سال 75 می توان به کسب لوح تقدیر یونسکو به دلیل ارتباط رسانی به نقاط محروم اشاره نمود . در سال 76 واگذاری یک میلیون و 790 هزار شماره تلفن همراه و تولید مراکز پرظرفیت دیجیتال NEAX1 / ITMC با فناوری ژاپن با برخورداری از دانش فناوری مخابراتی در زمینه سیگنالینگ و شبکه ISDN ، در سال 77 بهره برداری از پروژه کابل نوری آسیا ، اروپا ، واگذاری سرویسهای ویژه تلفن ثابت به مشترکین در سطح وسیع را می توان ذکر کرد ، از جمله تحولات سال 78 می توان به دایری بیش از یک میلیون شماره تلفن ثابت ، تأمین ارتباط مخابراتی 4300 روستا ، اجرای بیش از 2500 کیلومتر کابل کشی نوری در سطح شبکه مخابراتی ، تشکیل ستاد مقابله با بحران رایانه در سال 2000 میلادی و چاپ کتاب ارتباطات در انقلاب اسلامی (57 لغایت 77) اشاره نمود . در سال 79 آغاز عملیات طرح شماره گذاری نامبرینگ در سطح کل کشور که با اجرای این پروژه شبکه مخابرات کشور به 92 منطقه تقسیم گردیده است که در هر منطقه‌ چندین شهر ، شهرستان و توابع آن را شامل می شود . در همین سال واگذاری 472 هزار شماره تلفن همراه ، فروش یک میلیون و 250 هزار فقره فیش تلفن همراه ، دایری یک میلیون و 100 هزار شماره تلفن ثابت ، تأمین ارتباط مخابراتی 5 هزار روستا ، تغییر ساختار مبنی بر پروژه تجدید ساختار صورت گرفته در ITU و ادامه خصوصی سازی برخی خدمات و فعالیتهای مخابرات صورت گرفته است . تحولات بخش مخابرات کشوردر سال 80 شامل ادامه اجرای طرح شماره گذاری نامبرینگ در سراسر کشور ، دایری یک میلیون و 124 هزار شماره تلفن همراه ، افتتاح شبکه ی دیتا در تهران با ظرفیت 1000پورت ( یک میلیون نفر کاربر و 50 شبکه اختصاصی ) ، افتتاح سیستم بی سیم محلی (WLL) ، طراحی پروتکل سیگنالینگ شماره 7 در سوئیچ 5K ، استفاده از سیستم مخابراتیdebit card ، اتصال ایران به شبکه تلفن همراه اروپا و ارائه سرویسهای نوین تلفن ثابت به مشترکین می باشد . در سال 81 نیز می توان به مواردی از جمله نخستین مرحله واگذاری تلفن همراه ماهواره ای ثریا در کشور ، راه اندازی اولین تلفن امداد جاده ای در کشور ، جایگزینی سوئیچ بین الملل ISC1 به منظور سهولت برقراری ارتباطات بین الملل و افزایش کارایی شبکه ، توسعه ارتباطات روستایی به طوریکه 89 درصد روستاهای بالای 20 خانوار دارای ارتباط مخابراتی گردیده اند و برخورداری از ضریب نفوذ تلفن ثابت معادل 73/19 درصد ذکر نمود . از جمله اقدامات مخابرات در سال 82 ، اجرای طرح نامبرینگ شماره تلفن های همراه در سراسر کشور ، تهیه طرح جامع شبکه ملی دیتا در برنامه ی سوم توسعه ، تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، رسیدن به شبکه ارتباطات ثابت با 3/15 میلیون مشترک ، برخورداری از شبکه تلفن همراه با 4/3 میلیون مشترک ، 40 هزار روستای دارای ارتباط در سراسر کشور ، تعداد شهرهای تحت پوشش تلفن همراه به میزان 708 شهر ، تعداد 5168 نقطه دارای ارتباط بین شهری و ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات به میزان 11125مگابیت و ایجاد شبکه انتقال اطلاعات در 331 شهر ، ارائه سرویسهای ویژه تلفن همراه از جمله سرویس SMS در سطح وسیع به مشترکین ، فروش فیش تلفن همراه در سراسر کشور به تعداد 6/5 میلیون فقره ، تحقق تغییر ساختار مخابرات در کشور به طوریکه شرکت مخابرات ایران به یک شرکت مادر تخصصی سازماندهی شده و 33 شرکت دیگر ، زیرمجموعه ی این شرکت تشکیل می شود . این شرکت شامل 30 شرکت استانی تلفن ثابت ، 3 شرکت جدید شامل شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت ارتباطات سیار ، شرکت فناوری اطلاعات می باشد که با این اقدام و تفویض اختیار به شرکت های جدید روند توسعه مخابرات شتاب بیشتری گرفته و گامهای عظیمی در راستای توسعه شبکه ی عظیم مخابراتی برداشته اند . شبکه مخابرات کشور در پایان سال 83 دارای 17 میلیون و 798 هزار مشترک تلفن ثابت از نوع سیستم دیجیتال ، 5 میلیون و 75 هزار مشترک تلفن همراه ، 43800 روستای دارای ارتباط ، ضریب نفوذ تلفن ثابت معادل 32/26 درصد ، ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات به میزان 76 هزار و 910 مگابیت ، 584 هزار ترانک بین شهری ، یک میلیون کانال انتقال،851 شهر تحت پوشش تلفن همراه و 514 شهر تحت پوشش شبکه نتقال اطلاعات ، 6 هزار و 280 نقطه دارای ارتباط بین شهری ، شبکه فیبر نوری به میزان 30 هزار کیلومتر در سطح کل کشور ، ارتباط رومینگ بین الملل با 27 کشور جهان می باشد و از جمله اقدامات در این سال علاوه بر موارد مذکور شامل ارائه مجوز واگذاری 7 میلیون شماره تلفن ثابت و همراه به بخش خصوصی،راه اندازی نخستین مرکز جامع خدمات کاربردی فناوری اطلاعات روستایی کشور در روستای قرن آباد از توابع گرگان –ابلاغ قانون شرح وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی مخابرات ، فناوری اطلاعات و شبکه ها (تلکوم 2004 میلادی ) در نمایشگاه بین المللی تهران و فراهم شدن امکانات زیرساختی شبکه ی تلفن همراه کشور می باشد . در سال 84 گامهای بلند و موثرتری در توسعه و تجهیز شبکه ی مخابرات کشور برداشته شده است ، به طوریکه کاهش 50 درصدی تعرفه های اینترنت در کشور ، بهره برداری از پروژه های ملی شارع با ظرفیت 5 هزار مگابیت ـ افتتاح شبکه ی تلفن همراه اعتباری در تهران و واگذاری 455 هزار و 855 شماره تلفن همراه اعتباری ، افتتاح شبکه ی ملی فیبرنوری به میزان 56 هزار کیلومتر که 900 شهر کشور را به هم متصل می کند با هزینه ای معادل 660 میلیارد تومان ، راه اندازی 2 هزار دفتر خدمات ICT روستایی با هزینه ای معادل 62 میلیارد تومان ، افتتاح نخستین مرکز خدمات داده اینترنتی در ایران به منظور ایجاد فضای امن اطلاعاتی در داخل کشور ، کاهش ترافیک اینترنتی و در راستای آزاد سازی بخشی از فعالیتها و اطلاع رسانی به بخش خصوصی ، انعقاد قرارداد با شرکت آفریقای جنوبی (MTN) به منظور راه اندازی شبکه اپراتور دوم تلفن همراه ، اجرای طرح هشت رقمی شدن شماره تلفنهای مشترکین تهرانی ، ثبت نام تلفن همراه در سراسر کشور که در این مرحله تعداد حدود 8 میلیون فقره فیش توسط متقاضیان خریداری گردیده است . افتتاح پروژه ی کابل دریایی ایران - کویت به طول 325 کیلومتر ، 12 رشته ای ، اجرای فیبرنوری در شبکه مخابراتی کشور به میزان 26 هزار کیلومتر در سال 84 و رسیدن به شبکه ی فیبرنوری به میزان 56 هزار کیلومتر ، برخورداری از شبکه تلفن ثابت با 20 میلیون و 340 هزار مشترک ، بیش از 8 میلیون و 510 هزار مشترک تلفن همراه ، 26 هزار کیلومتر جاده و 999 شهر تحت پوشش ، ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه به ترتیب 29.71 و 12.5 درصد ، 47 هزار و 955 روستای دارای ارتباط ، برقراری رومینگ بین الملل با 78 کشور جهان ، بهره مندی 8.5 میلیون مشترک از سرویس SMS و 219 هزار مشترک از سرویس VMS ، تعداد آنتهای BTS در سراسر کشور بیش از 6 هزار و 562 آنتن ، یک میلیون کانال انتقال ، تعداد پورتهای واگذار شده به میزان 17244 پورت ، 716 شهر تحت پوشش فناوری اطلاعات ، تعداد 3000 مشترک X.25 ، ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات به میزان 106 هزار و 140 مگابیت ، تعداد تلفنهای همگانی شهری و راه دور در سطح کل کشور به میزان 144 هزار و 570 دستگاه و . . . از جمله این اقدامات در سال 84 می باشد . در سال 85 شرکت مخابرات اقدامات مؤثری در توسعه و تجهیز شبکه مخابراتی کشور برداشته است به طوریکه در سال 85 بیش از دو میلیون و 327 هزار شماره تلفن ثابت و 6 میلیون و 848 هزار شماره تلفن همراه در سراسر کشور دایر گردیده و در این مقطع بیش از سه هزار و 103 روستا دارای ارتباط مخابراتی ، 17 شهر تحت پوشش تلفن همراه ، ایجاد شبکه انتقال در 226 شهر ، دایری ، 15800 دستگاه تلفن همگانی شهری و 14600 دستگاه تلفن همگانی راه دور و ... از جمله این اقدامات است. و در پایان سال 85 شبکه ی مخابراتی کشور دارای 22 میلیون و 262 هزار مشترک تلفن ثابت ، 15 میلیون و 385 هزار مشترک تلفن همراه ، ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه به ترتیب معادل 57/32 درصد و 20/22 درصد ، 31200 کیلومتر جاده و 1016 شهر تحت پوشش تلفن همراه ، نصب 10298 آنتن BTS ، برقراری ارتباط رومینگ با 80 کشور جهان (162 اپراتور) ، ارایه سرویس SMS به تمامی مشترکان و ارایه سرویس VMS به 261 هزار مشترک ، شبکه فناوری اطلاعات ، دارای 1424 مرکزدیتا، 16 هزار و 392 پورت قابل دسترسی دیتا و 86 هزار و 627 پورت منصوبه و 942 شهر تحت پوشش و افزایش پهنای باند بین الملل به میزان 7452 مگابیت بر ثانیه و تعداد کاربران اینترنت به میزان 12 میلیون کاربر ، 167 هزار دستگاه تلفن همگانی شهری و 89 هزار دستگاه تلفن همگانی راه دور و اجرای 75000 کیلومتر فیبر نوری در سطح شبکه مخابراتی کشور و 2282 روستای برخوردار از خدمات ICT روستایی . * درضمن بهره برداری آزمایشی اپراتور دوم درچندشهرکشورو آغازواگذاری تلفن همراه ایرانسل به متقاضیان درتهران ، و چندشهرکشورکه تاپایان سال 85 بیش ازیک میلیون تلفن همراه ازطریق شرکت ایرانسل دایرشده است،اجرای دومین بخش بهینه سازی شبکه تلفن همراه کشور،افتتاح مسیرفیبرنوری ایران_ افغانستان به طول150کیلومتر12 رشته ای ، ثبت نام تلفن همراه در بهمن ماه 85 و دایری فیشها قبل ازپایان سال ، ازجمله اقدامات سال 85 می باشد. لازم به توضیح است خصوصی سازی در بخش مخابرات کشور و فراخوان همکاری با هدف آزاد سازی ،جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه ی شبکه مخابراتی و سرویسهای نوین ارتباطی بوده است که از جمله مواردی که در راستای تحقق این مهم در سالهای گذشته تا کنون انجام گرفته شامل‏‏: بهره برداری و نگهداری ( شبکه ـ ساختمان ـ خطوط بین شهری و ... ) تلفن ثابت ، توسعه و تأسیس مراکز مخابراتی و همچنین امور مربوط به نگهداری و بهره برداری مراکز مخابراتی ،واگذاری بیش از 2 میلیون شماره تلفن ثابت از طریق بخش خصوصی ، انعقاد قراداد واگذاری 2 میلیون تلفن همراه اعتباری از طریق بخش خصوصی ، واگذاری بخش پی جو به طور کامل به بخش خصوصی ، امضای قرارداد ماهواره زهره با شرکتهای روسی به منظور در مدار قرار گرفتن این سیستم ، انجام مراحل اولیه قرارداد با اپراتور دوم و سوم به منظور توسعه شبکه تلفن همراه کشور (شرکت MTN کشور آفریقای جنوبی) و راه اندازی شبکه ایرانسل در کشور، واگذاری امور خدماتی شرکت به بخش خصوصی ، واگذاری امور مربوط به خدمات اطلاع رسانی و اینترنت به ISP ها و ICP و تعداد 3 هزار مشترک X.25 ، واگذاری امورطراحی ، نصب و راه اندازی شبکه تلفن همراه و ثابت ، قراردادهای GC ، تشکیل دفاتر خدمات ارتباطی - امور مشترکین تلفن همراه ، فراهم آوردن زمینه حضور کارخانجات وابسته در بورس و . . . . می باشد . تاریخ تاسسیس شرکت: شرکت سهامی مخابرات استان تهران همانند سایر شرکتهای مخابراتی استانها درراستای سیاست تمرکززدایی وبراساس قانون اصلاح ماده 7 قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 6/2/73 مجلس شورای اسلامی ومطابق با اساسنامه مصوب 1/11/74 کمیسیون مربوطه درمجلس که درتاریخ 11/11/74 توسط ریاست محترم جمهوری ابلاغ شد به مدت نامحدود تأسیس گردید وآغازبه کار نمود.   شخصیت حقوقی شرکت: این شرکت دارای شخصیت حقوقی واستقلال مالی است و وابسته به شرکت مخابرات ایران می باشد.   اهداف کلان شرکت: ایجاد ، توسعه و حفظ تفاهم با مشترکین و متقاضیان تلفن ثابت و خدمات ارتباطی استان تهران کمک به ارتقاء سطح آموزش و انگیزه های کاری و سازمانی کارکنان با محوریت مسئولیت پذیری و ارتقای سطح بهره وری.   ماموریت: ماموریت شرکت مخابرات استان تهران علاوه بر تامین و توسعه ارتباطات و خدمات تلفن ثابت شامل: تکمیل واجرای هرچه سریعتر شبکه ملی مرتبط با استان تهران توسعه شبکه های زیرساخت ارتباطی استان مبتنی بر فیبرنوری تسهیل ارائه خدمات به شرکتهای عرضه کننده خدمات ICT تسریع روند اصلاح ساختار آزادسازی و خصوصی سازی جذب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی به صورت گسترده بهبود خدمات و توسط رقابت و تقلیل قیمتها آموزش همگانی به منظور نهادینه ساختن فرهنگ استفاده بهینه از امکانات ارتباطی استان می باشد.   سیاستها و خط مشی: سیاستها و خط مشی شرکت مخابرات استان تهران به شرح ذیل می باشد: ارتقاء شاخصهای ارتباطی همکاری وهماهنگی با سایر شرکتهای مخابراتی استانها حداکثر بهره برداری از توانمندیها و تولیدات داخلی ایجاد محیط اقتصادی رقابتی و پویا در بخش مخابرات ارتباط دهی کلیه مشترکین و سازمانها در شهرهای استان به شبکه اینترنت ایجاد ارتباط ساختاری بین بخشهای خدمات مخابراتی استان و مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی به منظور بهره گیری مستمر از فن آوری پیشرفته   ارکان و تشکیلات کلی شرکت: شرکت سهامی مخابرات استان تهران دارای ارکان زیراست: مجمع عمومی هیئت مدیره ومدیرعامل بازرس (حسابرس)#4   ترکیب مجمع عمومی: مجمع عمومی شرکت سهامی مخابرات استانها ازصاحبان سهام مخابرات بشرح زیرتشکیل می شود. وزیر پست وتلگراف وتلفن (رئیس مجمع عمومی) رئیس هیئت مدیره ومدیرعامل شرکت مخابرات ایران (عضومجمع) اعضای هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران (اعضای مجمع)   ترکیب هیات مدیره و مدیر عامل: هیئت مدیره شرکت سهامی مخابرات استان تهران از یک نفر رئیس که سمت مدیرعامل رانیز دارد ودو عضو اصلی ویک عضو علی البدل تشکیل می گردد. اعضا ورئیس هیئت مدیره ومدیرعامل شرکت توسط رئیس مجمع عمومی (وزیر پست وتلگراف وتلفن) برای مدت 2 سال منصوب می شوند وتا اعضا ورئیس هیئت مدیره ومدیرعامل جدیدانتخاب نشده اند درسمت خود باقی هستند وانتخاب مجدد آنان نیز بلامانع است. وظیفه بازرس (حسابرس) شرکت برعهده سازمان حسابرسی است که دراجرای قانون تشکیل سازمان حسابرسی واساسنامه آن اقدام می نماید.   تشکیلات کلی (چارت سازمانی) شرکت مخابرات استان تهران: نمودار سازمانی وتشکیلات کلی (چارت سازمانی )شرکت مخابرات استان تهران دربخش(link) معرفی وب سایت شرکت؛قابل دسترسی است. فصل دوم :ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز مراکز LX: پایین تریین سطح شبکه مخابراتی یک مرکزlx یا یک مرکز محلی نام دارد این مرکز برای سرویس دهی به مشترکین یک شهر راه اندازی شده اند که در شهرهای بزرگ به دلایل افزایش حجم ترافیک جمعیت این مراکز نیز افزایش یافته وهر بخش مرکز تلفن مخصوص خود رادارد .این مراکز با پیش شماره های منطقه واقع در آن شناخته می شود .به عنوان مثا ل مرکز تلفن مهدیه که پیش شماره های 5537-5538-5539 را پوشش می دهد وبا عنوان مرکز5537 شناخته می شود. یک مرکز lxازبخش های مختلفی تشکیل شده است که هریک از آنها وظایفی را بر عهده دارند این بخش ها به طور معمول عبارتند از1-امور مشترکین 2-سالن دیجیتال یا سالن سوئیچ 3-سالنMDF یا سالن توزیع 4-سالن PCLیا دیتا 5-واحدACCES 6-واحدXDSL 7-اتاق powerیا تجهیزات 8-واحد تلفنهای همگانی 9-بخش واگذاری در این جا مختصری به بررسی این بخش ها خواهیم برداخت ووظایفی را که درهریک انجام می شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد قسمت امور مشترکین این قسمت به طورمستقیم با مشترکین در ارتباط است به عبارت دیگر مشترکین از طریق این به طور سیار با مشترکین در ارتباط هستند وظایف این بخش عبارتند از 1-ثبت نام تلفن 2-استرداد هزینه اولیه 3-قطع ووصل تلفن 4-باز و بسته کردن صفر دوم تلفن 5- تغییر نام فیش ومکان تلفن 6-کشف مزاحمت تلفنی7- دریافت ریز مکالمات تلفن های بین شهری همراه وبین الملل8- تعویض شماره 9-انجام خدمات ویزه 10-رسیدگی به شکایات وپیگیری شکایت های مرتبط با کارکردغیر متعارف تلفن وغیره مشترک با مراجعه به این قسمت وعنوان کردن تقاضای خود مراحل اداری خود را طی میکند امور مشترکین نیز از طراف سیستم طرح جامع با تمام بخشهای مرکز در ارتباط است و با ارجاع هرتقاضا به بخش مربوط آن را پیگیری می کند همچنین پیام ها واخطارهاومساِِئل مختلف را که لازم است به اطلاع مشترک برسد از طریق این بخش صورت میگیرد 2-سالن دیجیتال یا سالن سوییچ مکانی است که تمام سوییچ های مخابراتی سیستمها ودستگاههای مخابراتی در آن واقع است به طور کلی سیستمهاای مخابراتی به دستگاههایی اطلاق میشود که کار برقرار نمودن ارتباط مورد تظر ومسیر یابی را انجام میدهد در این قسمت تقاضاهایی همچون سرویس های ویزه مزاحم یابی محاسبه زمان وضبط مکالمات رسیدگی میشود وارتباط این مرکز با مراکز دیگر از این طریق صورت می گیرد سالن دیجیتال از دو بخش تشکیل شده است 1-اتاق O&M 2-سالن سوییچ اتاقo&m قسمت نرم افزاری سالن دیجیتال می باشد در این اتاق چندین سیستم کامبیوتری وجود دارد که هر یک کار مشخصی را انجام میدهد . اولین سیستم ومهمترین سیستمMPT MON است که توسط نرم افزار ماکرو برنامه ریزی شده است ونسبت به سیستمهای دیگر سرعت بالاتری دارد محیط نرم افزاری دیگری که در آن عملیات مربوطه انجام میگرد محیط MML است که محل پاسخگویی سیستم است برای انکه مشخصات یک سیستم مشترک را ببینیم سه عمل را انجام میدهیم 1-تخلیه 2-RSU یعنی اگر مشترک سرویسهای ویژه ای داشته باشد آن را برمیداریم 3-ِDIS PLAY یعنی گرفتن سیستم دیگرREPVIEW است که گزارشات لازم را از آن استخراج میکنیم مثل پرینت گرفتن و... درسیستم MMLمشخصه های به نام HEX و TN وجود دارد هر هگز شامل 128 مشترک است وبه هر مشترک یک بلاک به نام TN اختصاص داده میشود که از طریق ISDN یک شماره را به TN تبدیل میشود ISDN : این سیستم برقراری ارتباط حداقل در مکالمه تلفنی را به صورت همزمان ومستقل مسیر میسازد از مزایای استفاده از این خطوط عدم هم شنوایی وامکان برقراری ارتباط با اینترنت ودیجیتالی کردن ارتباط مشترک با مرکز است مثلا" مشترک که هم میتواند به اینترنت متصل باشد وهم مکالمه تلفنی داشته باشد NUMBER TN 2 1 TN ارتباطات مکالمه ای CONECT سرویس های مخابراتی سرویس های مخابراتی در این بخش از طریق MML به مشترک واگذار میشود در حال حاضر عمده ترین سرویس های قابل ارائه به مشترکان تلفن ثابت که در صورت وجود امکانات فنی در مرکز مخابراتی مربوط در اختیار متقاضیان قرار می گیرد به شرح زیر است 1- انتظار مکالمه CALL WATING)): رمانی که یک نفر در حال صحبت است وشخصی ثالث تماس می کیرد در حین صحبت با یک بوق کوتاه مواجه میشویم که نشان دهنده وجود پشت خطی است که با استفاده از کلید flash وشماره 1یا2 پشت خطی را وصل می کنیم برای ایجاد این سرویس پس از تقاضا وارائه آن توسط مخابرات این گونه عمل می کنیم ( ) 43 ( ) حذف (


دسته‌بندی نشده

سایت ما حاوی حجم عظیمی از مقالات دانشگاهی است . فقط بخشی از آن در این صفحه درج شده شما می توانید از گزینه جستجو متن های دیگری از این موضوع را ببینید 

کلمه کلیدی را وارد کنید :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *