63 (1292)

دسته‌بندی نشده    آمادگی جسمانی: INCLUDEPICTURE "D:\\cop\\mofid\\ورزشها_files\\Sport-l.jpg" \* MERGEFORMAT مقدمه ورزیدگی جسم و روح از دیرباز مورد به اشکال مختلف مورد توجه اقوام و ملل مختلف داشته است و یکی از هدفهای مهم و قابل توجه برنامه های آموزشی ،‌ تربیتی و نظامی،را تربیت بدنی و چگونگی افزایش کارایی و توانایی جسمی افراد جامعه مشتمل شده بود . بدین منظور جوامع مختلف با استفاده از امکانات طبیعی و برنامه های گوناگون ورزشی نسبت به افزایش کارایی و قوی ساختن ملتهای خود همت می گمارند . بدیهی بود افزودن به توانائی های جسمی و روحی ملتها نقش مهم و تعیین کننده ای در جهت تحقق اهداف و آرمان های آنان داشته بود . نظر اجمالی به تاریخ ملل ،‌ بخوبی آشکار می سازد که تربیت جسمانی و ترقی میزان کارائی بدنی افراد جامعه ، همیشه یکی از هدف های مهم و مورد توجه برنامه های آموزشی قرار گرفته بود . که برای نیل به این منظور هر یک از جوامع و کشور ها متناسب با شرایط و امکانات خاص خود روش معینی را در پیش گرفته بودند . ایرانیان قدیم برای پرورش و تربیت جسمانی فرزندان خود ، آنان را از هفت سالگی در میادین ویژه ای پیش از طلوع آفتاب بمدت یکسال به تمرینات دو ، پرتاب نیزه ، تیراندازی با تیر و کمان مشغول می داشتند و بعد از طی این دوره فن سوارکاری با اسب را به نسل جدید منتقل می کردند ، سپس آنان را به راهپیمایی های سخت و طاقت فرسا در سرما و گرما وا می داشتند تا موجب استفامت ، پایداری و نیرومندی آنان گردد، نیاکان ما فرزندان خود را گرسنه به دنبال شکار می فرستادند تا برای سد جوع و نجات خود از مرگ مجبور شوند به شکار حیوانات پرداخته و بر آنان فائق آیند تا بدین وسیله ، روح و سلحشوری در آنان ایجاد و تقویت شود . برنامه های تربیتی مردم یونان باستان برای حصول و حفظ سلامت افراد جامعه و افزودن به کارایی جسمانی آنها به گونه ای بود که رشد اجتماعی و فکری و بدنی را به طور هماهنگ دنبال می کرد . به همین دلیل ورزش ژیمناستیک به خاطر تکامل بخشیدن به قوای فکری و بدنی قبل از هر چیز مورد توجه اهالی آتن در آن دوران قرار داشت . تعریف آمادگی جسمانی ( کارایی بدنی ) : لغت Physical Fitness را می توان به آمادگی جسمانی یا کارایی بدنی معنی کرد و در تعریف آن میتوان گفت که : آمادگی جسمانی عبارت است از توانایی انجام کار های روزانه با قدرت و چابکی ، بدون احساس خستگی بی مورد و ذخیره انرژی کافی برای پرداختن به کارهای تفریحی در اوقات فراغت و رویاروئی با اتفاقات غیر منتظره ، به عبارت دیگر انسانی از کارایی بدنی و یا آمادگی جسمانی برخوردار است که بتواند وظایف روزانه خود را با چالاکی و بدون احساس خستگی انجام دهد و پس از اتمام آن هنوز سرحال باشد . تست آمادگی جسمانی : از میان تست های متعددی که تا کنون برای اندازه گیری و سنجش قوای بدنی و آمادگی تهیه و تنظیم یافته است ، تست آمادگی جسمانی که در سال ۱۹۵۷ توسط متخصصان تربیت بدنی ابداع و تکمیل گردیده است از اهمیت خاصی برخوردار می باشد که در حال حاضر جایگاه ویژه و مهمی را در برنامه های آموزشی تربیت بدنی را به خود اختصاص داده است این تست کارائی افراد را از لحاظ دویدن ، قدرت ، چابکی ، سرعت ، استقامت که کلاً جز اهداف اولیه تربیت بدنی می باشد ، اندازه گیری می کند و مواد آن طوری انتخاب شده اند که هر قسمت جنبه خاصی از وضیعت جسمانی را ارزیابی می کند و در کل تصویری کلی از آمادگی جسمانی افراد به ما می دهد . ترکیب تست یا مجموعه آزمون : مجموعه اصلی تست در ابتدا ۷ ماده داشت که بعد از تحقیقات و بررسی های لازم با جایگزینی و تغییر به صورت ۶ ماده اصلاح و تثبیت گردید . دراز و نشست با پاها به صورت مستقیم به دراز و نشست زانو خم مبدل شد زیرا این روش قدرت عضلات شکم را دقیق تر اندازه گیری می کرد . پرتاب توپ سافت بال که نهایتاً جنبه مهارتی پیدا می کرد از برنامه حذف شد چرا که هدف اصلی آزمون قوای جسمانی است نه مهارت . برای استقامت علاوه بر دو ۵۴۰ متر دو نوع دویدن اختیاری نیز اضافه شد که آزمایش شونده می توانست به دلخواه خود یکی را انتخاب کند بدین معنی که بجای دو ۵۴۰ متر دویدن میتوان از دو ۱۶۰۰ متر که به مدت ۹ دقیقه برای سنین ۱۰ تا ۱۲ سال و در دو ۲۴۰۰ متر بمدت ۱۲ دقیقه برای ۱۳ ساله ها و سنین بالاتر استفاده کرد . در انتخاب این ۷ تست (که در حال حاضر ماده است ) معیارهای زیر مورد توجه قرار گرفته است : ۱-تا حدود معقولی بچه ها به آنها آشنایی دارند . ۲-نیاز چندانی به وسیله ندارد و می توان برای دختر ها و پسرها (بجز کشش بارفیکس)یکسان بکار برده شود . ۳-قابل اجرا برای کلیه سنین ۱۰ تا ۱۷ ساله بوده و قادر است جنبه های مختلف آمادگی جسمانی را اندازه گیری کند . ۴-شاگردان نیز می توانند از آنها برای خود آزمایی استفاده کنند . لازم به یادآوری است که میزان همبستگی بین این ۶ ماده تست کم است و درست به همین دلیل انجام هر ۶ تست لازم است . تست اصلاح شده آمادگی جسمانی مجموعه ای از ۶ تست می باشد که عبارتند از : ۱-کشش بارفیکس ، برای سنجش قدرت سرشانه ها و بازو ها . ۲-دراز و نشست ، به صورت زانو جمع برای تشخیص قدرت عضلانی جمع شونده شکم و تهیگاه. ۳-دو رفت و برگشت (ماکوئی)برای اندازه گیری سرعت و تغییر جهت . ۴-پرش طول ایستاده ، برای قضاوت در باره قدرت انفجاری عظلات باز شونده پاها . ۵-دو ۴۵ متر ، برای محاسبه سرعت . ۶-دو ۵۴۰ متر ، برای قضاوت درباره استقامت . نحوه اجرای تست : کلیه تست ها را می توان در سالن یا در هوای آزاد انجام داد بغیر از یک دستگاه بارفیکس که برای کشش بارفیکس پسران و آویزان شدن بازو جمع دختران لازم است سایر تست ها به وسیله یا اسباب مخصوصی نیاز ندارد با این حال برای خوب برگذار کردن تست ، یادآوری این نکته ضروری است که با استفاده از زمان و مکان باید دقت کافی به عمل اورده شود . ایستگاه ها یا محل برگذاری هر یک از تست ها باید قبلاً مشخص شده و قبل از برگذاری آزمون باید آنجا را تمیز و خط کشی و یا علامت گذاری کرد . در مورد وقت نگهدار و ثبت رکورد یا امتیاز ، مقدمات کار باید فراهم شود تقسیم بندی کلاس یا گروه به صورت دسته های چندتایی کار مفیدی است .این امکان بعضی وقتها است که هرکدام از بچه ها امتیاز خود را یادداشت کنند ولی بهتر است که هر گروه باید دارای یک سرگروه یا دستیار باشد که این کار را انجام دهد ، خود معلم نیز می تواند این کار را یکجا انجام داده سپس امتیازها را به ورقه های امتیازات را به ورقه های امتیاز فردی بچه ها منتقل نماید . پیشنهاد می شود که تستهای کشش بارفیکس ، دراز و نشست زانو جمع ، دو رفت و برگشت و پرش طول جفت ، در یک مرحله و تست های دو 45 متر سرعت و 540 متر استقامت در مرحله بعدی انجام گیرد . لازم است که قبل از انجام تست بچه ها خود را کمی گرم کنند . تست ها در مورد بچه های که وضع سلامت جسمی آنها از نظر پزشک مشکوک است، نباید اجرا شود . کاربرد تست آمادگی جسمانی : تست آمادگی جسمانی در حال حاضر جایگاه ویژه و پراهمیتی را در برنامه های آموزشی تربیت بدنی کشورهای مختلف را به خود اختصاص داده است مواد این تست علاوه بر سنجش توانای فرد از لحاظ قدرت ، چابکی ، استقامت که همه اینها کلا جز اهداف اولیه تربیت بدنی می باشد می تواند بخشی از یک برنامه خوب و صحیح تربیت بدنی را تشکیل دهد . در واقع این آزمون 2 بعد را ارزشیابی می کند ، یکی مقدار آمادگی جسمانی افراد و دومی توانایی را که تربیت بدنی کمک کرده است تا فرد به آن درجه از توانایی جسمانی برسند . این تست وقتی ارزش واقعی خود را پیدا می کند که بطور صحیح در برنامه آموزش بکار گرفته شود البته در این رابطه باید نهایت کوشش بعمل آید تا تست بگونه ای مناسب در کل برنامه تثبیت و ابقا گردد . بهمین منظور بعضی از پیشنهاد ها که می تواند در طرح آمادگی جسمانی نوجوانان مفید واقع شود به شرح زیر ارائه می گردد : 1- ملاک قضاوت درباره میزان پیشرفت و حصول به آمادگی جسمانی است . 2- معیاری برای بررسی نقاط ضعف و قدرت درس تربیت بدنی بر حسب حصول به اهداف آمادگی جسمانی . 3- ایجاد انگیزه و رغبت در تقویت قوای جسمانی . 4- توجیه مقاصد و ارزش های برنامه تربیت بدنی برای مقامات مسئول . 5- وسیله است برای توجیه اهداف و ارزش های درس تربیت بدنی . 6- این تست می تواند انگیزه و عامل تشویق دانش آموزان برای بهبود وضع جسمانی و حفظ آن می باشد . علاوه بر کاربردهای متعدد تست آمادگی جسمانی که در بالا به آنها اشاره شد مواد زیر را می توان دلیل شهرت و اعتبار و انتخاب آن دانست : 1- بالا بودن اعتبار عملی آن در مقایسه با تست های دیگر 2- استقبال عامه مردم از آن و توجه خاص مقامات مسئول بویژه شخصیت های طراز اول مملکت بر تداوم و حسن اجرای آن . 3- کم خرج بودن اجرای این طرح و عدم نیاز آن به وسیله ویژه پر خرج . 4- توفیق کشورها در بالا بردن سطح کارایی جسمانی افراد جامعه خود در اثر پیاده کردن آن. 5- همگانی شدن تست در سطح بین المللی و قبول اجرای آن بصورت استاندارد در کشورهای مختلف .   اهداف ویژه در برگزاری این تست : 1- اطلاع از میزان قوای جسمانی دانش آموزان ایران 2- ایجاد یک فرم و ضابطه مشخص برای ارزشیابی و نمره دادن درس تربیت بدنی و ورزش در مدارس 3- یکنواخت کردن نحوه امتحان درس تربیت بدنی و ورزش در سراسر کشور 4- مشخص کردن هدف برای برنامه ریزهای آینده درس تربیت بدنی و ورزش مدارس به منظور بالا بردن سطح کارایی جسمانی دانش آموزان.


دسته‌بندی نشده

سایت ما حاوی حجم عظیمی از مقالات دانشگاهی است . فقط بخشی از آن در این صفحه درج شده شما می توانید از گزینه جستجو متن های دیگری از این موضوع را ببینید 

کلمه کلیدی را وارد کنید :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *